Hoppa till sidans innehåll

Att tävla


Varför tävla?

De är kul och utvecklande och man får träffa andra med samma intresse! Det finns en flera roliga tävlingar i närområdet att åka på oavsett nivå. Antingen tävlar man i åldersklasser där det brukar vara tufft motstånd eller så tävlar man i bredd/maxklasser där man delas in efter ranking och inte riskerar möta blivande Waldners. Tränarna har koll på vad som är lämpligt och om du vill hitta rankingen som styr breddklassindelningen så finns den här.

 

Ofta innehåller en tävlingsdag massor med klasser och det vanligaste är att dagen delas in i ett förmiddagspass med start 09.00 och ett eftermiddagspass med start 13.00. Man ska anmäla sig på plats senast 45 minuter innan den klass man ska spela i börjar. Normalt kan man inte anmäla sig till flera klasser under samma pass men ofta finns det lämpliga klasser både i morgonpasset och i eftermiddagaspasset. Detaljerad information finns på hemsidan hos den klubb som ordar tävlingen.

Tävlingarna är jättetrevliga och det bli roligare ju fler vi är och man kan åka till tävlingarna för att bara ha kul eller för att försöka vinna några matcher. Titta under tävlingsfliken för att se vilka tävlingar som är på gång och anmäl dig via gästboken.

Några viktiga kom-ihåg!

* Vit tröja är inte tillåtet (vit boll+vit tröja = inte bra).

* Ta motspelare och domare i hand efter match och tacka för god match resp. bra dömt!

* Gå inte in i andra hagar! Använd alltid korridorerna när du går till och från din match.

 

Tips från Coachen

En av våra eminenta tränare, Magnus Kindblom, delar nedan med sig av smarta tips från sina många tävlingsår:


Tävling är oftast på bortaplan, kanske i en hall som är ny för dig. Därför är det bra att använda rutiner (som gärna får likna en vanlig träning) för att få en känsla av kontroll och lugn. T.ex. starta joggning och gymnastik 45 minuter innan första matchen. Gärna ännu längre innan om du är morgonpigg, och det är du om du lagt dig i tid kvällen innan! Kör sedan lång inslagning, kanske någon övning om det finns utrymme, gärna några set för att känna på nerven och börja känna dig hemma i hallen. Om du inte har någon klubbkompis att värma med, våga fråga någon annan som ser ut att behöva lite inslagning! På det sättet får du hela tiden nya pingisvänner.

Ibland är det brist på träningsbord, men det är inte fullt förrän det är 4 spelare på alla bord. Är det 2 som spelar är det inget konstigt att fråga om du får använda ena diagonalen, så gör alla. Skulle det vara helt fullt kan du fråga om ni kan turas om. Annars får du väl bolla på golvet eller mot en vägg, men det har aldrig hänt mig. Värre är det om tävlingen redan har startat och det pågår poolspel på de flesta bord. Då spanar du in en match som är på väg att bli klar (och där det inte ska bli fler poolmatcher direkt efter) och ställer dig i närheten och väntar. Men stör inte spelarna under matchen!

Mellan matcher, ta på överdragskläderna även om du inte fryser. Annars blir du kall och måste börja om från början. Är det mer än någon halvtimma mellan matcherna kan du jogga och mjuka upp lite inför nästa match, och gärna spela med en kompis. Många gör nästan tävlingen till ett träningsläger och träningsspelar så fort det inte är match. Det tycker jag är jättebra! Skulle du någon gång förlora en match för att du är för trött är det ändå värt det. Den träningen du fått kommer säkert att ge flera extra segrar någon annan dag!

MEN, glöm inte att äta och dricka. Är det en lång paus, ät rejält direkt när pausen börjar, vänta inte. Blir det ingen lång paus på hela dagen får du äta lite och ofta istället. Korv, macka, frukt, yoghurt. En mattermos med t.ex. makaroner och köttbullar är bra, varm mat kvickt och lätt. Du vet att du ätit för lite när du plötsligt på eftermiddagen känner dig svag och okoncentrerad. Om det händer precis innan en match, ät något sött och en banan. Sockret ger en snabb kick så du piggnar till i början av matchen, medan bananen verkar långsammare men längre. Sockerkicken försvinner hastigt redan i slutet av första set och hade du inte ätit bananen hade det varit kört. :)

Kan en tävlingsdag vara i 6 timmar? Absolut! Eller 8, 10, 12 timmar. 15 timmar har jag varit med om, 9 till midnatt.

Under en tävling ska du:
* Värma upp länge
* Gilla hallen, lottningen och allt annat
* Hålla dig varm
* Äta mycket eller ofta, dricka regelbundet
* Ha kul med dina kompisar, passa på att spela mycket pingis
* Om inte matcherna gick bra, tänk på hur mycket träning du ändå
  fick under dagen

/Magnus

Uppdaterad: 13 DEC 2015 09:33 Skribent: Mats Knutsson

Sponsorer till Kungsbacka BTK

Adiga Sponsor

 Stiga Sponsor

 

 fingerprints

Vill du bli sponsor? Kontakta i så fall This is a mailto link 

Postadress:
Kungsbacka BTK - Bordtennis
Per Arvidsson, Hällingsjövägen 341
43497 Kungsbacka

Kontakt:
Tel: 0722256443
E-post: This is a mailto link

Se all info